>

Friday 28 December 2012

Wear it right campaign - Hijab

Assalamualaikum wbt!

Hijab and fashion. I love both! Who says a girl with hijab can stay old fashioned? But! *yes, there's always a buts* if you want to wear a hijab, or fashion hijab or watsoever, i beg you, please wear it perfectly. Lower your hijab and cover your chest. Okay ladies, lets play a game! Spot the difference! *refer picture below

Picture #1


Picture #2

See? She wear 'hijab' perfectly or just bungkus kepala dia? Ada banyak lagi fesyen hijab yg aneh kat luar tu, sanggul tinggi alien, sampai fesyen pocong pun ada tau! Hijab is not just a piece of cloth on your head. 

For those who confused and still searching for a good source to refer about hijab:

#1:
Sabda rasulullah saw, "dua golongan penghuni neraka yang mana aku sendiri belum pernah melihat keadaan mereka didunia: golongan yang membawa cemeti seperti seekor lembu lalu menggunakannya untuk memukul manusia dan juga kaum wanita yang berpakaian seperti bertelanjang, menggoyangkan badan dan berlenggang-lenggok, kepala mereka ada suatu seperti bonggol di kepala unta yang bergoyang-goyang. Mereka tentu tidak akan memasuki syurga atau mencium baunya sedangkan bau syurga itu dapat dihidu dari jarak perjalanan begitu dan begini” –hadith riwayat Muslim. Hadith no 212

#2: 
Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka, atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka, atau saudara-saudara mereka, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam, atau hamba-hamba mereka, atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan, atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan; dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka; dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya." (Surah An-Nur:31)

Some good photos *thanks to goooooogle*




Ustaz Don and wife. See, she is not an ustazah and not even wear a ustazah style hijab on their wedding even his husband is an ustaz, as long as the hijab is lower enough to cover your chest perfectly. Still beautiful kan? 

Wearing hijab is not about to please men, but it suppose to please Allah. 

No comments: